.
.
.
.
.

Idag finns så det ju oerhört mycket webbaserade program och verktyg på nätet. Många vilka är helt gratis eller i annat fall, väldigt kostnadseffektiva. Det är lite av en djungel att hitta till dem och nya funktioner och tjänster dyker upp hela tiden. Personligen så tycker jag att Product Hunt hjälper mig bra att tipsa om nya appar och funktioner.

Hursom, när man ska starta upp något nytt bör förbereda sig på att man behöver lägga en del tid på att researcha det som passar ens verksamhet bäst samt att få allt på plats. Nedan följer lite information runt en del av de produkter och kanaler vi valde att jobba med för att bygga varumärke och marknadsföra villorna.

Webhotell och domännamn

Miss Domän/Miss HostingFör hemsida och webbadress. Ett relativt ungt, svenskt företag med attraktiv prissättning på sina produkter och som fått fina recensioner. Kanske inte alltid den allra rappaste av servrar men en bra kundtjänst och tjänsterna har fungerat mestadels problemfritt.

Synlighet i sök

Search Consule (fd Google Webmaster Tools) – För att säkerställa att hemsidan håller de riktlinjer som Googles sökspindlar eftersöker för att hamna så högt som möjligt i sökresultaten.

Trends och Adwords Hålla koll på vilka sökord som trendar och är populära för genren man verkar i och, där lämpligt, kanske använda några av dessa ord i hemsidans texter för att bli mer relevant och i förlängningen hamna högre upp i sökresultaten.

GoogleMyBusiness – företagets egna sida på Google och Google Maps. Lite av en bas av finnas med där eftersom väldigt många vänder sig till Google när de vill ha svar om ett företag eller en produkt.

Channel Manager

Beds24. För att hantera bokningar via hemsida och externa bokningskanaler samt för kommunikation med gäster. Den här molnbaserade tjänsten kom upp som en väldigt prisvänligt pay-as-you-go alternativ är det gällde att få på plats ett system som kunde ta hand om prissättningar och bokningar från en mängd olika kanaler.

Många likvärdiga tjänster på marknaden favoriserar i första hand att använda samma provisionsbaserade system som som de stora bokningskanalerna har (vilket innebär provisioner från 5-15%). Då förlorar man ju faktiskt lite av poängen med att alls driva trafik till sina egna kanaler, tänker jag. För en användare, fyra stycken villor och fem bokningskanaler var avgiften för Beds24 under 200 kr/månad. Sen kunde man sälja så mycket (eller så lite man ville).

Inbyggt i tjänsten finns även möjlighet att koppla på fler användare, sms-funktioner, ekonomisystem och betalningslösningar. Detta kändes inledningsvis som överkurs för denna mindre verksamhet.

Obs! Första månaden är helt kostnadsfri, men räkna med att det tar sin lilla tid att få konfigurerat och klart med alla kanaler, rates och enhetsuppsättningar. Supporten är visserligen bra men sker enbart via mail (och man är snabb på att i första hand hänvisa till den skriftliga dokumentationen som inte alltid hunnit uppdateras med de nya funktioner som löpande adderas till tjänsten).

Bokningskanaler

Kanalvalet gjordes med utgångspunkten att villorna skulle få så bred synlighet som möjligt.

Egna hemsidan – bokningar som görs här är kommissionsfria (men kanske inte helt kostnadsfria då man ju kan behöva avvara en slant för att marknadsföra sidan). Med tanke på konkurrenssituationen på marknaden och den kraft som de stora bokningskanalerna lägger på Google etc så bör man ha realistisk vy på hur stor organisk trafik man kan förvänta sig till den här kanalen.

Booking.com var i särklass den kanal som gav mest trafik men där erbjöds t ex inte möjligheten för gästerna att betala i förväg med kreditkort. Man betalar en % av sina intäkter i efterhand för bokningar som kommer via den här kanalen.

Agodalite krångligt att kommunicera med men fördelen med dem var att de tar hand om gästernas betalningar, vilka sen vidarebetalas till uthyraren (minus företagets provision). Ingen möjlighet att kommunicera direkt med gästen innan ankomst kan ställa till det ibland.

Expedia – gammelräven i leken. Genom det här samarbetet når du även synlighet på sajter som hotels.com & trivago.com

AirBnb – den trendiga “nykomlingen” med en hel del potential att driva trafik. Tar hand om förhandsbetalningen från gästerna och betalar sedan ut den till uthyraren (minus avdragen provision).

Facebookbra kanal att driva kostnadseffektiva kampanjer på för att nå rätt målgrupp och sen driva till bokningar direkt via bokningsknappen på Facebook (eller genom länk till egna hemsidan). Intäkterna från dessa bokningar blir alltså helt provisionsbefriade.

Facebook är även en grym kanal för att skapa kontakt med andra lokala verksamheter. Detta är ju fördelaktigt både för att hålla koll på vad som händer i omgivningen men även för att skapa samarbeten och få tag i information som kan vara intressant för dina potentiella gäster att ta del av.

Dessutom så såg vi till att finnas med på de lokala sajterna för att bygga kännedom om varumärket i närområdet.

Uppföljning

Google AnalyticsWebanalysens storspelare? Gratis som de mesta Google. Ett komplext och detaljerat som ibland känns lite för överdimensionerat och krångligt för “vanliga användare”. Det kan göra att man misstror eller misstolkar informationen som kommer fram tyvärr.

VIVA Report – sammanställde trafik och statistik från hemsida och sociala medier. Visst mindre detaljerat än Analytics men med ett användargränssnitt som gör det lättare att ta till sig.

Grafiskt material

CanvaEn webbaserad tjänst som hjälper dig att lätt ta fram grafiskt material som loggor och trycksaker etc i ditt företags manér. Främst inriktad för webbkommunikation men kan även användas för tryckmaterial som ej kräver högre upplösning.

I gratisversionen når du många av funktionerna medan betalvarianten (ca 100 SEK/månad) ger dig lite fler möjligheter att, spara material, skapa nya varianter av befintligt material och större lagringsutrymme. Man kan prova premium-varianten gratis i en månad.

PicresizeEtt gratisverktyg för att ändra storlek på bilder så att de passar för format och storlekskrav i de olika kanalerna.