Koalor på ticka av-listan

Trots att vi fått uppleva fantastiska landskap och fått en känsla av landets historia så hade vi börjat sakna kustlivet under vår veckolånga inlandstripp. Dessutom hade vi inte lyckats träffa på några koalor ännu. Och att se koalor finns ju med på ticka av-listan så klart. Besöker man Australien måste man ju bara se dessa söta, sävliga, eucalyptustuggande småbjörnar.

Brisbane, ett par timmar bort, hade tydligen landets största koalapark (sa Google). Ok, så ett besök där kombinerat med lite sightseeing i 2 miljonersstaden kanske skulle vara nåt för oss? Sagt och gjort, vi drog nordöst och landade i parken på fredag em ett par timmar innan stängning. På plats lyckades vi i rask fart ticka av både koalor, kängurur, fladdermöss, krokodiler, tasmanska djävular och giftormar (b la en sån där ubergiftig brunorm som Mani kört ihjäl tidigare samma dag).

Parkupplevelsen avslutades med en väldigt högljud och bitvis rätt läskig (tänk Hitchcocks Fåglarna) matningscermoni av 100-tals färgglada, vilda papegojor. Dessa bjöds på havregrynsgröt av småkillarna och mig (well, och ett gäng andra). Emil älskade nog detta moment mest. All in all, fin park.

Sen drog vi till campingen i södra Brisbane som var den största vi besökt, mycket välorganiserad och mer som en stugby än en camping (men med ett sedvanligt halvkrassligt Wifi så klart). Vår husbil vann direkt priset som minst på plats. Som vanligt placerade vi oss helst på en plats brevid lekplatsen. Där dök det snart upp tre små schweiziska syrror, som speciellt Mio, blev helt betuttade i. Alla barn lekte glatt på med miner, teckenspråk och stödordsengelska som assistens.

Påföljande dag var det dags för oss “att göra Brisbane”. Vi hade inte gjort uppe en riktig plan för detta och och hade därför inte heller riktigt koll på vad vi “borde se”. Men det var månader sen vi hade besökt en större stad. Personligen var jag så till mig angående detta faktum att jag t om använde smink. Första gången sen september, vanligtvis så brukar endast kamning ingå 😜. Så det spelade det inte så stor roll vad vi skulle göra.

Vi tog buss in till city. På vägen in berättade Google att man kunde ta en lokaltrafiksfärja runt Brisbanes centralaste delar och att denna tur skulle vara rätt trevlig. Eftersom vi redan pyntat biljetter för bussturen, som var giltiga i 2h och då även inkluderade resor på ovan nämnda färjor, så puttade jag snabbt på familjen på nästkommande båt (budgetresenärstips 😉).

Olyckligtvis gick vald färja åt fel håll om att se citykärnan var målet vilket ganska snabbt blev uppenbart eftersom vi i hög hastighet lämnade Brisbanes höghus skyline.

Snabbt på Google igen. Men stadsdelen WestEnd skulle tydligen vara Brisbanes motsvarighet till Söder eller Majorna. Eller kanske mer Londons Camden för all del. Sen skulle det finnas mycket grekiskt påprå i området och god mat. Lät ju mysigt. Vi var lunchhungriga och klev av. Och efter att ha promenerat genom ett villaområde i några minuter kom vi till den första grekiska restaurangen. Vi stannade till där och fick en fantastisk lunch som alla fyra slukade.

Efter måltiden fortsatte vi vår promenad. Vid kreativt namngivna Whynot-street hade en familj lagt ut sina avlagda leksaker på trottoaren. Tydligen behövdes det göras plats inför den ankommande julens leverans av nyheter på leksaksfronten.

Det var allsköns lego, fordon och vapenleksaker (hmm) som de glatt trugade på Mio och Emil. Killarna var överlyckliga, wow, att få coola leksaker, bara så där. Även deras föräldrar var glada. Leksaker är verkligen en knäckfråga när man är på resande fot med begränsat med plats och budget.Killarna uppmanades av de förra ägarna att “pass them on” när de var färdiga med leksakerna de just fått. Ja hmm,vi får se vad som finns kvar att ärva när de haft dem ett tag, det mesta brukar ju plockas ner till smådelar 🤔.

Sen fortsatte vi vår promenad vidare till Southbank där vi imponerades av allt ifrån atmosfär till lekplatser, till den allmänna stadsbadplatsen och det fria wifiet. Sent på eftermiddagen återvände vi sen nöjda med vår lilla sightseeing till vår hjulförsedda minibostad på campingen.