Nytt år, nya vägar

Lite drygt två veckor in i 2017, när alla årssammanställningar börjar ramla in så känns det lägligt att summera upp föregående år på ett lite mer personligt plan.

2016 var ett märkligt och händelserikt år för hela familjen. Det var året som innehöll en hel del avslut och väldigt många nya vägval. Och året som vi bestämde oss för att kasta oss ut på det här äventyret.

För min del, så inleddes det med att jag avslutade min sista utbildning i content marketing som del av den årslånga strävan jag haft att byta inriktning. Där hade jag landat efter en lång karriär hos samma arbetsgivare, två fullgjorda föräldraledigheter och med den stora trygghet vad gällde inkomst och anställning som jag åtnjöt p ga detta.

Ja, som småbarnsmorsa kanske man borde ha valt den lite lättare vägen och stannat kvar 😉. Men jag hade även en insikt om att halva arbetslivet fortfarande ligger framför mig och jag kände ett skriande behov av att byta spår. Att välja den enkla vägen, i det här fallet, var inte spännande eller utvecklande nog.

Att bli förälder hade bara ytterligare förstärkt min ambition att det jag jobbar med skulle vara på flexibla grunder vad gäller när och var arbetsuppgifterna utförs. Internet hade länge fascinerat mig med sina växande möjligheter och utmaningar. Därav har jag satt mitt sikte på ett arbetsområde som har många namn men kan sammanfattas som digital marknadsföring och analys.

Så med ord som “marknadsföring”, “försäljning”, “nätbaserat”, “platsoberoende” och, då och då “egen företagare”, ringande i öronen var jag redo att ge mig ut och söka jobb/uppdrag för första gången på väldigt många år.

Jag kände mig trygg med ha med mig mycket nyttigt i bagaget både vad gällde ny och gammal kunskap och erfarenhet. Jag var nu taggad att börja jobba i verkligheten inom ett område där så många företag skriker efter kompetens.

Jag landade direkt en marknadsföringstjänst på ett företag med en spännande produkt som skulle vara 50% digitala uppgifter och 50% traditionell marknadsföring. Det kändes toppenbra. En start👍🏻. Ok, nu kör vi!

Hmm. Nu visade det sig ganska snart att jag hamnat i en organisation som lite klassiskt delat upp “marknadsföring” och “digital marknadsföring” i helt olika avdelningar. Troligtvis en inte helt ovanlig lösning för organisationer med några år på nacken. 

Samarbetet flöt inte direkt friktionsfritt mellan de två divisionerna och för mig innebar upplägget att det blev väldigt lite arbete som hade med online-marknadsföring att göra. Och det var ju det jag brann för! Så då valde jag att hoppa av. Jag hade valt fel väg helt enkelt.

Lite stukad av att mitt nya tjänst inte hade blivit som det som var sagt, återvände jag hem till Mani och barnen och vi började diskutera framtiden och ladda om.

Mani i sin tur, hade under en tid också känt att han inte längre kunde utvecklas på det företag där han jobbat i flera år och  hade därför börjat titta efter nya tjänster så smått. Och så hade vi ju den där drömmen om att sticka utomlands. Och få mer tid med våra barn innan de blivit för stora ju. Ok, så det skulle väl vara nu då?

Var skulle vi åka? Vad skulle vi göra?
När bollen var i rullning gick allt ganska fort och vi fixade ett uppdrag som kändes som om det skulle kunna passa oss som handen i handsken; att starta en mindre uthyrningsverksamhet av några semestervillor på en liten tropisk ö.

Jag, med min bakgrund i hotellvärlden och min nya inriktning inom marknadsföring, såg ett perfekt tillfälle att få kombinera dessa kunskaper. Mani, å sin sida, har alltid gillat att pilla och fixa med grejer. Ja, trevlig är han också 😊. Han skulle kunna bli en perfekt handyman onsite.

Superbra alltså, en spännande uppgift och strandhäng med barnen som kombo. Och så kul att åter få möjlighet att använda engelskan i sitt dagliga arbete, det hade jag saknat.

Det var mycket som skulle sättas upp och förberedas. Våra personliga förberedelser berättade vi ju om i ett av våra första inlägg. (Länk här om du missade det 😊). Inför vårt uppdrag så var det alltifrån att sätta verksamhetsnamn, framtagning av logga, webbsideuppbyggnad till att välja och sätta upp bokningskanaler och att börja bygga ett varumärke och synligheten på nätet så kostnadseffektivt som möjligt. Om du är nyfiken på vilka program, verktyg och kanaler som användes så finns mer läsning här.

Strax efter sommaren började äventyret. Vi anlände och började omgående hugga i med allt det som på plats behövs ordnas när en verksamhet är nystartad. Första gästerna checkade in dagen efter oss, så då var vi igång helt enkelt.

Det blev mycket jobb de där första månaderna och vi lyckades på kort tid få igång verksamheten riktigt bra. Men. För att göra en längre historia, lite kortare. Det framkom med tiden att vi inte hamnat i ett drömscenario för våra barn eller nått det syfte vi haft med att ge oss i väg på den här familjeresan för den delen. Dessutom hade mycket förändrats i det ursprungliga upplägg vi haft med ägarna av villorna sen vi tackat ja till att ta hand om uppstarten.

Därav beslutade vi oss strax för jul för att välja en annan väg från den först planlagda. Så nu började året 2017 verkligen som ett oskrivet blad. Vi smider planerna för vår nästa destination och känner oss sen väldigt öppna för det mesta vad gäller hur resten av året ska fortsätta. Det känns både läskigt, spännande och kul att se var vi hamnar.

Och vad som än händer, känns det otroligt skönt att veta att skulle vi inte välja rätt väg, så är det bara att backa och välja en ny. Men att stanna där det inte känns bra, det kommer inte bli aktuellt för någon av oss i år heller.

På tal om att välja väg. Oftast så kommer varningstecknen tidigt, men vi valde ändå att fortsätta på denna väg när vi skulle åka mellan Noosa och Rainbow Beach. Det visade sig några mil in att vägen faktiskt inte gick att köra med vår husbil. Så vi fick snällt vända tillbaka och välja en annan rutt. Vid den nya vägen fick vi ett coolt stop vid en liten diner med Australiens största kaktus. Och nådde fram till vårt mål till sist så klart :).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *